Prof. Dr. ŞULE TAŞLI PEKTAŞ

Mimarlık Programı



Tel : 0312 246 6666 / 1061
E-Posta : stpektas[at]baskent.edu.tr

Çalışma Alanları


  • TASARIM

  • TEKNOLOJİ

Ödüller


  • Taşlı Pektaş Ş. Editörler Kurulu Üyesi. International Journal of Technology and Design Education (SCI: Science Citation Index)", Editörler Kurulu Üyesi olarak 2017 yılından beri düzenli hakemlik yapmaktadır", 17/02/2017.

  • Taşlı Pektaş Ş. Editörler Kurulu Üyesi. The Journal of Information Technology in Construction (ITcon) (DOAJ, ICONDA, ITC Digital Library)", Editörler Kurulu Üyesi olarak 2009 yılından beri düzenli hakemlik yapmaktadır.", 05/01/2009.

  • Taşlı Pektaş Ş. Editörler Kurulu Üyesi. Open House International (SSCI: Social Sciences Citation Index, AHCI: Arts and Humanities Citation Index)", Editörler Kurulu Üyesi olarak 2009 yılından beri düzenli hakemlik yapmaktadır.", 15/03/2009.

Kitaplar


  • Taşlı Pektaş Ş. Parametrik Pazar: Mekanı Teknoloji ile Yeniden Kurgulamak. In:Şule Taşlı Pektaş editors. Dijital Çağda Kent Pazarlarını Yeniden Düşünmek. MİM Matbaacılık: Başkent Üniversitesi Yayınevi; 2018. p.84-95.

  • Taşlı Pektaş Ş. Şule Taşlı Pektaş editors. Dijital Çağda Kent Pazarlarını Yeniden Düşünmek. MİM Matbaacılık: Başkent Üniversitesi Yayınevi; 2018

  • Taşlı Pektaş Ş. Elevator Design Process. In:S. Eppinger ve T. Browning editors. Design Structure Matrix: Methods and Applications. Cambridge MA: The MIT Press; 2012. p.222-226.

  • Taşlı Pektaş Ş. Interpreting the Collaboration between Architects and Structural Engineers as Superposition of Discipline-specific Dependencies. In:G. Pultar editors. Buildings Ahoy: A Festschrift in Honor of Mustafa Pultar. Istanbul: Tetragon; 2010. p.129-139.

  • Taşlı Pektaş Ş. A Framework for Building Design Process Modeling with Parameter-based Design Structure Matrices. In:C. Anumba editors. Innovative Developments in Architecture, Engineering, and Construction. Rotterdam: MillPress; 2003. p.25-31.

Makaleler


  • Taşlı Pektaş Ş. The Virtual Design Studio on the Cloud: A Blended and Distributed Approach for Technology-mediated Design Education. Architectural Science Review, 2015; 58(3):255-265. ( AHCI : Art and Humanities Index )

  • Taşlı Pektaş Ş, Aybar Ş, Savut Y, Mckinnon H. Integrating Green Building Approaches to Interior Architecture Education: A Comparative Study. Open House International, 2015; 40(3):24-31. ( SSCI : Social Sciences Citation Index )

  • Taşlı Pektaş Ş, Gurel M. Blended Learning in Design Education: An Analysis of Students? Experiences within the Disciplinary Differences Framework. Australasian Journal of Educational Technology, 2014; 30(1):31-44. ( SSCI : Social Sciences Citation Index )

  • Taşlı Pektaş Ş. The Layered Dependency Structure Matrix for Managing Collaborative Design Processes. Open House International, 2014; 39(1):26-35. ( SSCI : Social Sciences Citation Index )

  • Taşlı Pektaş Ş, Özgüç B. Virtual Prototyping for Open Building Design. Open House International, 2011; 36(4):46-56. ( SSCI : Social Sciences Citation Index )

  • Taşlı Pektaş Ş, Demirkan H. Experiences with MOODLE as a Communication Tool for Design Teamwork: A Users? Perspective. METU Journal of the Faculty of Architecture, 2011; 28(2):227-241. ( AHCI : Art and Humanities Index )

  • Taşlı Pektaş Ş. Effects of Cognitive Styles on 2D Drafting and Design Performance in Digital Media. International Journal of Technology and Design Education, 2010; 20(1):63-76. ( SCI-Exp : Science Citation Index-Expanded (SCI dahil) )

  • Taşlı Pektaş Ş. Mimarlıkta Yapı Bilgi Modellemesi Uygulamaları. Mimarlık, 2009; (346):81-84. ( Avery lndex to Architectural Periodicals (AIAP) )

  • Taşlı Pektaş Ş. Geleceği Tasarlamak: Bilgisayarla Tasarım Alanındaki Gelişmelerin Eğitime Yansımaları (Editörün Notu). Arkitekt, 2008; (518):14-15.

  • Taşlı Pektaş Ş, Demirbaş ÖO. Computer Attitudes, Learning Styles and Computer Experiences of Interior Architecture Undergraduates. Arkitekt, 2008; (518):32-41.

  • Karakaya AF, Taşlı Pektaş Ş. A Framework for Web-Based Education Systems Supporting Interdisciplinary Design Collaboration. METU Journal of the Faculty of Architecture, 2007; 24(2):137-148. ( AHCI : Art and Humanities Index )

  • Taşlı Pektaş Ş. A Structured Analysis of CAAD Education. Open House International, 2007; 32(2):46-54. ( SSCI : Social Sciences Citation Index )

  • Taşlı Pektaş Ş. Mimarlık Eğitimi 'Bilgisayar-destekli' Harikalar Diyarında. Arkitekt, 2007; (515):42-48.

  • Taşlı Pektaş Ş, Pultar M. Modelling Detailed Information Flows in Building Design with the Parameter-based Design Structure Matrix. Design Studies, 2006; 27(1):99-122. ( SCI-Exp : Science Citation Index-Expanded (SCI dahil) )

  • Taşlı Pektaş Ş, Erkip F. Attitudes of Design Students toward Computer Usage in Design. International Journal of Technology and Design Education, 2006; 16(1):79-95. ( SCI-Exp : Science Citation Index-Expanded (SCI dahil) )

  • Taşlı Ş, Sagun A. Proposals for Creative Uses of Computer Graphics in Architectural Design. Digital Creativity, 2002; 13(3):189-192. ( Ergonomics Abstracts (EA) )

  • Taşlı Ş, Özgüç B. Dynamic Simulation in Virtual Environments as an Evaluation Tool for Architectural Design. Architectural Science Review, 2001; 44(2):139-144. ( Avery lndex to Architectural Periodicals (AIAP) )

  • Taşlı Ş. Bina ve Şehir Çizimine Farklı bir Bakış: Matrakçı Nasuh?un Minyatürleri. Türkiyede Sanat: Plastik Sanatlar Dergisi, 2001; 48:30-33.

Bildiriler


  • Erdoğan RE, Taşlı Pektaş Ş. Mimarlıkta Hesaplamalı Tasarım Kavramı Üstüne Bibliyometrik bir Analiz. 13. Mimarlıkta Sayısal Tasarım Ulusal Sempozyumu: Kesişmeler - Örtüşmeler: Kocaeli, Türkiye; 21/06/2019 - 22/06/2019

  • Taşlı Pektaş Ş. Learning from Cohousing: Social Contact Design Patterns for Cohesion and Sustainability. the Proceedings of the Beyond All Limits: International Congress on Sustainability in Architecture, Planning and Design: Ankara, Türkiye; 17/10/2018 - 19/10/2018

  • Kumkale Açıkgöz E, Taşlı Pektaş Ş. Yapı Bilgi Modellemesinin İşbirlikli Kavramsal Tasarımda Kullanımı: Öğrenci Deneyimleri Üstüne Bir Analiz. 12. Mimarlıkta Sayısal Tasarım Sempozyumu: Dönüştürülebilir Mekanlar: Isparta, Türkiye; 21/06/2018 - 22/06/2018

  • Tünger Ç, Taşlı Pektaş Ş. Parametrik Tasarım Süreçlerinde Tasarım Örüntülerinin Kullanımı. 11. Mimarlıkta Sayısal Tasarım Ulusal Sempozyumu: İmkansız Mekanlar ya da Olanaksızın Olanağı: Ankara, Türkiye; 14/06/2017 - 15/06/2017

  • Tünger Ç, Taşlı Pektaş Ş. Geleneksel ve Parametrik Modelleme Ortamlarının Bilişsel Açılardan Karşılaştırılması. 10. Mimarlıkta Sayısal Tasarım Ulusal Sempozyumu: Karşılaşmalar, Krizler ve İmkanlar: İstanbul, Türkiye; 27/06/2016 - 28/06/2016

  • Tünger Ç, Taşlı Pektaş Ş. Öğrencilerin Geleneksel ve Parametrik Üç Boyutlu Modelleme Ortamlarındaki Deneyimlerinin Fenomenografik Yöntem ile Karşılaştırılması. 8. Mimarlıkta Sayısal Tasarım Ulusal Sempozyumu: Eskiz / Eksiz / Eksiksiz: İzmir, Türkiye; 26/06/2014 - 27/06/2014

  • Taşlı Pektaş Ş. Correlations between the Visualizer/Imager Cognitive Style and Achievement in Digital Modelling Tasks. 5th World Conference on Educational Sciences: Roma, İtalya; 06/02/2013 - 08/02/2013

  • Taşlı Pektaş Ş. Virtual Design Studio Revisited: A Blended Approach for the Digital Natives. Proceedings of the Education and Research in Computer Aided Architectural Design in Europe (ECAADE) 2012 Conference: Digital Physicality / Physical Digitality: Prag, Çek Cumhuriyeti; 12/09/2012 - 14/09/2012

  • Taşlı Pektaş Ş. The Blended Design Studio: An Appraisal of New Delivery Modes in Design Education. World Conference on Design, Art and Education 2012 Conference: Antalya, Türkiye; 01/05/2012 - 03/05/2012

  • Taşlı Pektaş Ş. The Complementary Use of the Parameter-based Design Structure Matrix and the IFC Process Models for Integration in the Construction Industry. the Proceedings of the 12th International Dependency Structure Modelling (DSM) Conference: Managing Complexity by Modelling Dependencies: Cambridge, İngiltere; 22/07/2010 - 23/07/2010

  • Taşlı Pektaş Ş, Demirkan H. Moodle Sanal Öğrenme Ortamının Tasarım Eğitiminde İşbirliğinin Öğretilmesinde Kullanılması: Kullanıcı Perspektifinden bir Analiz. 5. Mimarlıkta Sayısal Tasarım Ulusal Sempozyumu: Teknolojiler, Yöntemler ve Bilgi Yönetimi: İstanbul, Türkiye; 10/05/2010

  • Taşlı Pektaş Ş, Demirbaş ÖO. İç Mimarlık Öğrencileri Bilgisayar Kullanımı Tutumları, Öğrenme Biçemleri ve Bilgisayar Kullanım Deneyimleri. 3. Mimarlıkta Sayısal Tasarım Ulusal Sempozyumu: Geleceği Tasarlamak: Bilgisayarla Tasarım Alanındaki Gelişmelerin Eğitime Yansımaları: Ankara, Türkiye; 16/05/2008

  • Taşlı Pektaş Ş. Effects of Cognitive Styles on Performance in CAAD Tasks. the Proceedings of the Education and Research in Computer Aided Architectural Design in Europe (ECAADE) 2007 Conference: Predicting the Future: Frankfurt/Wiesbaden, Almanya; 26/09/2007 - 29/09/2007

  • Taşlı Pektaş Ş. Lean Design Discourse: Searching for Structure and Eliminating Waste in Design. the Proceedings of the European Academy of Design 2007 Conference (EAD07): Dancing with Disorder: Design, Discourse, Disaster: İzmir, Türkiye; 11/05/2007 - 13/05/2007

  • Karakaya AF, Taşlı Pektaş Ş. Web Tabanlı Eğitim Sistemlerinin Tasarımda İşbirliğini Desteklemek Amacıyla Kullanılması için bir Çerçeve Önerisi. 2. Mimarlıkta Sayısal Tasarım Ulusal Sempozyumu: Mimarlık Eğitiminde Bilgisayarla Tasarıma Bütünleşik Yaklaşımlar: Ankara, Türkiye; 23/03/2007

  • Taşlı Pektaş Ş. Studying Correlates of Design Students' Computer Attitudes. the Proceedings of the 1st International CIB Postgraduate Conference on Built Environment and Information Technologies: Ankara, Türkiye; 16/03/2006 - 18/03/2006

  • Taşlı Pektaş Ş. Process Integration in Building Design Using the Parameter-based Design Structure Matrix. the Proceedings of 9th EuropIA International Conference: E-Activities and Intelligent Support in Design and the Built Environment: Paris, Fransa; 08/10/2003 - 10/10/2003

  • Taşlı Pektaş Ş. A Framework for Building Design Process Modeling with Parameter-based Design Structure Matrices. Innovative Developments in Architecture, Engineering, and Construction: The Proceedings of the 2nd International Conference on Innovation in Architecture, Engineering and Construction: Loughborough, İngiltere; 25/06/2003 - 27/06/2003

  • Taşlı Ş. Bridging the Gap between Theory and Practice in Architectural Education: The Case of CAAD Teaching. the Proceedings of the 19th European Association for Architectural Education (EAAE) International Conference: Re-integrating Theory and Design in Architectural Education: Leuven, Belçika; 01/10/2001 - 03/10/2001

  • Taşlı Ş. What does Computer Aided Design Offer for Producing Livable Buildings in the 21st Century?. the Proceedings of the Livable Environments and Architecture International Congress (LIVENARCH 2001): Trabzon, Türkiye; 04/07/2001 - 07/07/2001